torsdag 7 april 2011

Projektarbete del ett

Idag har jag börjat mitt projektabrbet på ullFORuM.
Projektarbetet går ut på att jag ska själv planera och ha ansvar för en tvätt på 12 kg råull. Av ullen ska jag sen spinna tre olika garner och göra kardflor.
Det första jag gjorde var att göra en planering och beräkna vad för sorts fiber jag behöver, hur mycket av varje och vilket garn som ska göras. När man gör en planering måste man räkna på hur mycket svinn går åt och ungefär hur mycket som finns kvar och blir rent garn. Jag har räknat med att det blir ca 7 kg färdigt garn och ca 1,5 kg kardflor av 12 kg råull.
Alla moment under körningen ska jag skriva ner tider på, för sen ska jag göra en beräkning på hur mycket hela körningen kostat.


Garnerna som jag ska producera är i tre olika tjocklekar och svårighetsgrader. Man mäter garnets tjocklek i Nm, det är hur många meter garn som går på ett gram. När man läser ett Nm ser man hur tjockt garnet är och hur många trådar som är ihop tvinnade, första siffran är tjockleken och siffran bakom / är hur många trådar garnet har.
Garnerna jag ska spinna är:
Ett grövre handstickningsgarn med ett Nm på 0,6.

Ett handstickningsgarn med Nm 6/2.
Ett industri/maskinstickningsgarn med Nm 12 och ett med Nm 12/2.

Handstickningsgarnet Nm 6/2 ska jag spinna två varianter av, ett som är kardgarnsaktigt och ett som är kamgarnsaktigt.
Kardgarn är garn som är spunnet direkt efter att ullen är kardad, då ligger fibrerna huller om buller inne i garnet och det sticker ut fibrer ur garnet.
Kamgarn är garn där alla fibrer ligger pararella och "kammade". Kamgarn är ofta tunna, har inga fibrer som sticker ut och oftast så vävs det till fina ylletyger och sys till tex herrkostymer.
En av maskinerna i spinneriet är sträckverket och i den kan man sträcka på fibrerna och göra ett garn som inte riktigt är så fint som kamgarn men nästan.
Jag ska alltså göra ett handstickningsgarn 6/2 som har körts genom sträckverket och ett som hoppar över sträckverket och spinns direkt efter det kardas.


När min planering var klar började jag sortera Jämtlandsfårs ull. När man sorterar skriver man först in uppgifter i databasen på gårdsnr, djurid, ullens vikt innan sortering och vikten efter mm. Sen går man igenom fällen och tar bort skräp, dubbelklipp och om fällen är ihop tovad eller missfärgad. Jag längd sorterade också i kort och lång fiber, korta fiber är mellan 4-7 cm lång och långa fiber är 7 cm och längre.
De långa fibrerna ska användas till de tunna garnerna och de korta till de tjockare garnerna.
Jag hann inte sortera klart allt idag utan ska göra klart det imorgon och sen tvätta ullen innan helgen. Då ska ullen få torka över helgen så börjar vi spinna på måndag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar