tisdag 10 maj 2011

Full fart!

Nu är jag i England, jag kunde inte blogga igår på grund av krångel med datorn. 
Resan hit gick bra, jag flög till Heathrow igår morse och när jag landade åkte jag tåg in till London. Fick byta tåg några gånger tills jag hittade till stationen som jag kunde åka ut till Rugby från. Resan gick fortare än vad jag trott och jag var framme vid gården runt halv ett. 

Jag blev väl bemött av familjen som driver företaget och deras anställda, de är väldigt trevliga och snälla. Företaget heter Toft Alpacas och drivs av Rob och Shierly Bettinson. Deras dotter Kerry jobbar också här och det är med henne som jag har haft kontakt med innan. Några andra av deras anställda som jag hittills träffat är Carrie och Linda.
Rod och Shirley har haft alpackor i 15 år, de har över 200 djur och gården är mer än 50 hektar stor. Igår kväll gick jag och Shirley ut med hundarna och då gick vi runt hela området och kollade till djuren. Deras gård är jätte fin och det är grönt och lite sommrigt här. :)

Jag har hunnit varit med om mycket under den lilla tid som jag varit här och det är full fart hela tiden!
På förmiddagen idag fick jag följa med Rob och Linda (hon jobbar som djurskötare) ut till djuren. Vi sorterade först ut några honor till små fållor och sen släppte vi in hanarna som skulle få para sig med honorna. De hade tidigare valt ut vilka som skulle få para sig med varandra. Alpackorna är inte klippta än och då är det ganska svårt för djuren att para sig. Det beror på att ullen kommer i vägen och gör att hanarna har svårt att hitta rätt. Då fick vi hjälpa till lite och hålla undan ullen tills hanen hittat rätt. Det var en ganska annorlunda parningsakt men det var intressant att vara med. Jag kommer hinna vara med på flera parningar sen och efter nästa vecka kommer det att gå lättare när djuren är klippta.


Två huacaya alpackor som parar sig.

Två suri alpackor som parar sig.

Innan lunch var det en av de gravida honorna som födde, vi gick alla ut för att titta på och Rob och Shirley fick hjälpa till för ungen satt fast lite.

Det här var det tredje fölet som föds iår och det blev en hona, de två andra fölen som föddes förra veckan är hanar.

Efter bara 5-10 minuter började ungen att kliva upp, det var väldigt vingligt först men efter en stund gick det bra. De andra honorna i hagen kom snabbt dit för att inspektera den nyfödda.

Som sagt så är det full fart här och jag har redan fått flera spännande upplevelser! Och jag är säker på att det kommer bli många till. :)

3 kommentarer:

  1. Hej gumman! Gu va spännande!! Dom ser så mjuka ut. Å den där lilla, hon må försöka växa i sina ben! Men så söt, å ännu sötare lär hon va torr! Sköt om dig syster, så hörs vi snart! Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja dom är hur mjuka som helst, vill bara krypa in i fällen och gosa! Haha, ja hon växer nog snart i dem. Jag ska ta lite bilder när hon är torr sen :) Ta hand om dig, vi hörs! Kram

    SvaraRadera
  3. Gunilla på ullFORuMonsdag, maj 11, 2011

    Vilken start! Det verkar som att du har hamnat rätt, kul!

    SvaraRadera