lördag 14 maj 2011

Ullsortering

I torsdags sorterade vi ull hela dagen och vi gick igenom ull som Toft Alpacas har fått levererats från andra uppfödare. När vi sorterade delade vi upp ullen i fyra olika finlekar, men det var mycket av ullen som var så dålig att det inte går att spinna garn av det. En del av de gamla djurens ull kändes precis som stålull och vi fick slänga bort många hela fällar direkt. Det kändes tråkigt att slänga så mycket med det är inget att göra åt när fibrerna är för grova. Vi fick även in en del ull som var maläten och möglig, vi hittade flera levande malarver och det var inte alls mysigt! Fällarna som det var larver i måste brännas upp så malerna inte sprider sig till resten av ullen. 
Men det var ändå intressant att vara med att sortera och jag fick lära mig mycket. Tidigare har jag bara sorterat fårull och det var lite annorlunda att sortera alpacka. Stämmingen var bra och det var roligt! Fast jag hoppas att det blir roligare att sortera när vi klipper nästa vecka och att fällarna är finare då.

Kerry, mormor, Rob och Emi.

Kerry kollar efter märghår i ullen.


Skräpsäcken, den var överfull när vi slutade och Kerry trodde att det kunde ligga 80 kg ull där!

Gammelhunden Ace la sig och sov i den finaste ullen.

Kerrys hundvalp Pete hittade också en säck att sova i.


Robs hund Frank.

Robs andra hund Geard (jag tror det stavas så).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar