lördag 21 maj 2011

Hej då Toft!

Igår var det min sista dag hos Toft Alpacas. Nästa vecka ska jag vara på Hagger´s Mill, det är spinneriet som Toft får sitt garn spunnet.
Igår åkte jag och Kerry till spinneriet och lämnade in ullen från klippningen, då fick jag träffa de som jobbar där och se hur spinneriet ser ut. Det är ett mycket större spinneri än mini-millen på ullFORuM och det ska bli intressant att se hur hur det fungerar där.
När vi kom tillbaka till Toft visade Kerry mig produkterna som de gör, hon berättade om de olika granerna som de spinner och vilket garn som används till vad. De gör väldigt fina garner och produkter och Kerry är en duktig formgivare, hon har inte gått någon utbildning utan är självlärd. Det är imponerande att hon har byggt upp ett framgångsrikt företag själv.
Efter vi blev klara med klippningen i onsdags har vi alla varit trötta och vi har haft ganska lugna dagar. På eftermiddagen gick jag, Kerry, Doug och Shirley en promenad med hundarna runt gården och då tittade vi på de nya fölen som födds under veckan. Nu finns det runt 8 alpackabebisar på gården och de e så söta!

En nyfödd cria.

Det föddes en liten flerfärgad suri pojke i måndags.

En cria som var nyfiken på vad det var för en som fotade.



Den här surin har blå ögon, det är ganska ovanligt och det är något som man helst inte vill ha på alpackor. Utan man försöker att avla bort det, men jag tycker det är fint!


Den här crian föddes igår, hon föddes tre veckor för tidigt men det gick bra ändå.


Här är det en hona som Ben inte hade klippt ordentligt utan hon har en liten tuss kvar på halsen. Stackare! :P




Doug, Kerry & Shirley och hundarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar