tisdag 17 maj 2011

Klippning

Nu är det full fart igen med klippning av alpackorna, vi började igår och kommer att bli klara imorgon. Toft Alpacas har anlitat klippare som kommer till gården och klipper där och nästan alla på gården är delaktiga under tiden. Det går ganska fort och vi jobbar långa dagar, igår klippte vi runt 85 djur och idag runt 60 tror jag. Planen är att vi ska bli klara med alla vid lunch imorgon. Totalt är det runt 200 djur som ska klippas.

När jag såg hur klippningen gick till första gångerna blev jag lite rädd, för vissa av djuren tycker inte alls om att bli klippt och de skriker något så hemskt. Och några av dem blir stressade och rädd av behandlingen att de spottar hejvilt och kissar på en. Så det är inte så jätte fräscht och roligt när det kommer ett sånt djur men det är sånt man får ta. Det är väldigt skönt att få duscha sen iallafall. ;)
Men nu har jag vant mig med allt och kommit in i uppgifterna och jag tycker att det är ganska roligt!

Det jag gör är att jag hjälper till ute vid klippbordet och första handssorterar ullen under tiden djuret klipps, de sämsta delarna (tex benen och magen) slängs direkt och sadeln som är finast bär jag in till Kerry och Rob som andra handssorterar. Jag håller även i alpackan under tiden den spänns fast på bordet och så tar jag ett ullprov på varje djur som ska skickas på analys sen.

Alla har vi lite olika uppgifter och som minst är vi sex stycken för att få allt att rulla på.
Jag har filmat en av klippningarna och tänke lägga ut det sen. Jag filmade lite av en som skrek också så kan ni får höra hur hemst de låter.

Djur som väntar på att bli klippta.
Linda tar in dom i grupper och sen klipps de i färgordning.

Jamie, Carrie, Emi & Ben.
Jamie och Ben lägger upp djuret på bordet och spänner fast benen på dem.

Ben klipper sadeln, den finaste delen.

Under hela klippningen hålls huvudet fast ifall djuret börjar röra på sig.

Färdiga!
De är ganska små där under all ull.

In action!

2 kommentarer:

  1. Vad du håller på! Du har nog kommit helt rätt.Sköt om dig/Bodil

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har fått göra mycket roligt här! Tack, desamma :)

    SvaraRadera